کابل ابزار دقیق

به طورکلی اگر بخواهیم راجع به کابل ابزاردقیق بدانیم قطعا باید مختصر اطلاعاتی درباره ابزار دقیق داشته باشیم به همین منظور ابتدا ابزاردقیق را توضیح می دهیم و سپس وارد کابل ابزار دقیق می شویم. در سال های اخیر رشته ای به سیستم آموزشی اضافه شده که مرتبط با ابزار دقیق است. ما در این قسمت درباره ابزار دقیق، مهندسی ابزار دقیق، کابل ابزار دقیق و قیمت کابل ابزار دقیق صحبت خواهیم کرد.

09122238520

کابل ابزار دقیق

 

قیمت کابل ابزار دقیق

 

در زمینه ها و حوزه های کاری مختلف در صنعت سیستم ها و یا دستگاه هایی وجود دارند که وقتی اطلاعات و داده هایی را دریافت می کنند به حالت دیگر تغییر وضعیت می دهند که هوش انسان توقع آن تغییر حال را دارد به این تجهیزات ابزاردقیق می گویند. در این بین کابل ابزاردقیق مسئولیت ایده آل کردن مسیر برای عبور و مرور اطلاعات و داده ها را به عهده دارد. تجهیزاتی که به عنوان ابزار دقیق مطرح شد بسیار متنوع و بعضا بسیار حساس هستند که این میزان حساسیت و تاثیرگذاری بسته به نوع آن قابل تغییر است و همچنین هرکدام از این تجهزیات برای فعالیت ها، شرایط و محیط های مختلفی طراحی و تولید شده اند. می توان گفت ابزار دقیق در تمامی کارخانه ها، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، پست برق ها و پتروشیمی کاربرد دارد. کابل ابزاردقیق اغلب برای بالابردن سرعت، دقت عملکرد و همچنین کنترل به کارگرفته می شود. کابل ابزاردقیق از استاندارد BS 5380 پیروی می کند در این استاندارد آورده اند که دامنه حرارتی کابل ابزار دقیق باید بین -30 تا +70 درجه سانتی گراد در شرایط نصب ثابت باشد همچنین آورده اند که در شرایط غیر ثابت و محترک و حالت انعطاف پذیر و خم شونده دامنه حرارتی کابل ابزار دقیق باید بین -5 تا +50 درجه سانتی گراد باشد. کابل ابزار دقیق دارای ولتاژ نامی است که طبق استاندارد 300V وبا مقاوت عایقی 500 VD.c است. هر کابل برق یا کابل ابزار دقیق متناسب با نحوه استفاده و جایگاه خود دارای ساختمانی متفاوت است. ساختمان کابل ابزار دقیق به این گونه است که جنس هادی آن از جنس فلز مس بوده و با کلاس 2 یا 5 و عایق PVC. رشته ها با گام های مناسبی مزدوج می شوند و یک فویل آلومینیومی به علاوه یک نوار الکترواستاتیکی روی این رشته های مزدوج تابانده می شود. رنگ روکش کابل ابزار دقیق به رنگ طوسی تیره یا خاکستری است. کابل ابزار دقیق همان طور که بیان شد ویژگی ها و مزایای بسیار زیادی دارد یکی دیگر ویژگی های شاخص کابل ابزار دقیق مقاومت بسیار بالا در برابرUV یا اشعه ماورای بنفش و همچنین دربرابر جانوان جونده، کم دود بودن، ضدروغن و هیدروکربن بودن و علاوه بر استاندارد BS دارای استاندارد PAS 5308 نیز می باشد. اگر بخواهیم درباره کابل ابزار دقیق به یک جمع بندی کلی برسیم باید بگویم که کابل ابزاردقیق جهت استفاده در سیستم های پردازش داده و کنترل فرایندها مورد استفاده قرار می گیرد و از این کابل ابزار دقیق برای محیط های سرباز و فضای آزاد و بعضا برخی به صورت دفن در زمین قابل نصب می باشد. برای سیستم های دیجیتال و جهت ارتباط بین سولنوئید ها (شیرهای برقی) ونوع با شید کلی آن و برای سیستم های آنالوگ نوع شیلدار زوجی و کلی آن (Overall screen) مورد استفاده قرار میگیرد.(Individual& Overall screen)

 

قیمت کابل ابزاردقیق

 

انواع کابل

کابل ها به صورت کلی به دو دسته کابل فشارقوی و کابل فشار ضعیف تقسیم می شوند. کابل های فشار ضعیف به اصطلاح کابل ولتاژ پایین نیز شناخته می شوند. کابل های ولتاژ پایین برای ولتاژهای ضعیف و پایین طراحی و تولید شده است. نحوه کارکرد کابل فشارضعیف به این صورت است که جریان الکتریسیته عبوری در خطوط توزیع برق از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می کند. معمولا از این کابل ها به صورت دفن در زمین و یا درون کانال ها استفاده می شود. دسته دوم کابل های فشارقوی یا ولتاژ بالا نام دارند این کابل ها به گونه طراحی شده اند که جریان های بالای 30 هزار وات را از خود عبور می دهند. کابل فشارقوی چون برای ولتاژ های بالا طراحی شده بنابر این در اثر ازدیاد فشار برق مشکلاتی از قبل آتش سوزی، قطع و وصلی را ندارد از همین رو برای دکل های برق از این نوع کابل ها استفاده می شود. کابل ولتاژ بالا به دودسته کابل روغنی و گازی تقسیم می شود. کابل روغنی به خودی خود به دو دسته کابل روغنی با فشارکم و کابل روغنی با فشار زیاد تقسیم می شود. زمانی که ما می خواهیم کابلی خریداری نماییم حتما باید توجه داشته باشیم که کابل در چه شرایطی باید قرار داشته باشد به عنوان مثال زمانی که محیط سبب گرم شدن و سرد شدن کابل می شود باید از کابل روغنی با فشار کم استفاده کنیم چراکه این نوع کابل به یک کاغذ آغشته شده به روغن رقیق مجهز می باشد و زمانی که گرم می شود به صورت خودکار اضافه روغن به انتهای کابل رفته و در آن جا نگهداشته می شود.

ابزار دقیق

ابزار دقیق به خودی خود طیف گسترده ای دارد. چندسالی است که در ایران این رشته به رسمیت شناخته شده و از زیرشاخه رشته برق جداشده است تقریبا از اوساط دهه 80 خورشیدی. این رشته ارتباط بسیار نزدیکی با پیوند صنعت و انبوهی از دستگاه ها، ماشین آلات و دیگر تجهیزاتی که برای دقت عملکرد سیستم استفاده می شود دارد. نام اصلی و شناخته شده آن مهندسی ابزار دقیق و کنترل است. با استفاده از سیستم های اندازه گیری و به واسطه کابل ابزار دقیق می تواند کنترل بخش فیزیکی را برعهده بگیرد. آموزش هایی که در مقطع کارشناسی برای این رشته در نظر گرفته شده شامل طراحی و کنترل سیستم های صنعتی و سیستم های اندازه گیری و کنترل کننده و همچنین سنسور ها است. شاید در سال های بعد در مقطع کارشناسی ارشد برای این رشته گرایش های درنظر گرفته شود که در برگیرنده قسمت دما، مثل کنترل دما، ترانمیتر دما، و ترمومتر یا نمایشگر دما، اندازه گیری و کنترل دقیق فشار، سنجش جریان سیالات و انتقال مقادیر فلو یا کنترل فلو، ابزار اندازه گیری سطح مواد درون مخازن و کنترل و بررسی آن، ابزار سرعت سنجی و دیگر ابزار آلات دقیق باشد. تجهیزاتی مثل سنسورها، ترانسدیوسرها، ترانسمیترها و کنترلرها جز تجهیزات ابزار دقیق به مار می روند که در ادامه قصد داریم در رایطه با این تجهیزات صحبت کنیم.

سنسورها: برای اینکه در سیستم های اندازه گیری دقیق بتوانیم مقدار فیزیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل کنیم با بهره گیری از کابل ابزار دقیق از سنسور استفاده می کنیم، سنسورها در اصل بر اساس نحوه عملکرد، حاصل متفاوتی را از خود خارج می کنند. این خروجی ها عبارت اند از مقاومت، ظرفیت الکتریکی، جابه جایی و کمیت های از این قبیل می باشد. سنسورها از لحاظ ساختاری هم بعضا باهم متفاوت هستند مثل سنسورهای نوری، سنسورهای دمایی و سنسورهای سلیکونی.

ترانسدیوسرها: درباره کار سنسور صحبت کردیم ترانسدیوسرها مرحله بعد از سنسور ها هستند این سیستم سیگنال فیزیکی دریافتی از سنسور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند به واسطه کابل ابزار دقیق و باید دقت کنید زمانی که می خواهید سنسور انتخاب کنید آن را از نوع مبدل پارامترهای فیزیکی به الکتریکی تهیه کنید. بیشترین کاربرد ترانسدیوسرها در بخش برق صنعتی است و جز اصلی ترین تجهیزات در اتوماسیون می باشد و میتوان با آن از شبکه برق نمونه برداری کرد.

ترانسمیترها: با این سیستم می توانید مقدار فیزیکی را اندازه گیری کنید و آن را به جایگاه دورتری منتقل کند. از طریق کابل ابزار دقیق ترانسمیترهای ایزوله به جهت تبدیل سیگنال آنالوگ با ضریب خطای بسیار پایین و دقت بالا استفاده می شود. این ترانسمیترها مقادیر ورودی و خروجی در مقابل نویز و اختلالات برق، فیلتر، پارازیت، نوسان کاملا محافظت شده وایزوله عمل می کند و همچنین سیگنال را قوت می بخشد. مقادیری که به عنوان خروجی در نظر گرفته می شود قابل رویت در نمایشگر است. از سیستم صنعت های زیادی استقبال کرده اند که می توان به صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، سیمان، ریخته گری، داروسازی اشاره کرد.

 

قیمت کابل ابزار دقیق

برای انتخاب و خرید کابل ابزار دقیق باید به نکاتی که در ادامه خدمتان عرض می کنم توجه داشته باشید. اول اینکه وزن و جرم و یا سنگینی و سبکی کابل ابزار دقیق اصلا معیار خوبی برای تشخیص کابل اصلی از کابل فرعی نیست. دوم آنکه قیمت کابل ابزار دقیق هم نمی تواند معیار خوبی برای انتخاب و تشخیص کابل اصل باشد چراکه برخی فروشندگان هستند که قیمت کابل بی کیفیت و تقلبی را به قیمت کابل اصلی معرفی می کنند و هیچ ضمانتی هم برای این موضوع ندارند. امام اگر قصد خرید کابل اصلی و باکیفیت را دارید همیشه و همجا به پشتوانه فروشگاه مطمئن و معتبر می توانید کابل اصلی با کیفیت و باضمانت را خرید داری کنید شرکت کابل ولتا تدبیر آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. جالب است بدانید اسناد تاریخی و معتبری و جود دارد که بیان می کند صنعت کابل در اواخر صده 200 و اوایل دهه 80 شمسی وارد ایران شد. نام اولین کارخانه تولیدی سیم و کابل کشور کارخانه برق امین الضرب نام داشت به این جهت که سیم روکش دار برای اولین بار توسط فردی به نام امین الضرب خریداری و مورد استفاده قرار گرفته است. در اوایل تاسیس این شرکت، برق ایران تازه شروع راه اندازی کرده بود به همین جهت از محصولات این شرکت برای برق کشی کشور استفاده کرد. اما برای کابل کشی کل کشور نیاز بود تا از سیم و کابل  های مجهز تری استفاده شود از همین رو این کارخانه مجبور به توسعه بیش از پیش محصولات خود کند بنابراین واردات کابل ابزار دقیق افزایش چشمگیری پیداکرده بود. چیزی نگذشت که انبار های ایرانی پر از کابل های متنوع ایرانی شده بود تا اینکه تحول عظیمی در احداث کارخانه سیم و کابل رخ داد و اشخاص مختلف بارند های متفاوت موفق به تولید سیم و کابل ایرانی با بهترین کیفیت و با تنوع بالاشدند. در قسمت کابل مدباس و کابل فیلدباس در به طور مفصل درباره این کاب ها صحبت کرده ایم. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.8/5 (4 Reviews)